donderdag 15 mei 2014

Spitseksisme

Als ik met het openbaar vervoer reis, zit er meestal een boek in mijn tas. Soms vergeet ik dat of heb ik daar geen zin in. Op die momenten ben ik blij met de overal rondslingerende Metro en Spits. De gratis krantjes worden al in het OV aangeboden zolang ik ermee reis. Op mijn opleiding wordt er een beetje op neergekeken, en dat kan ik best volgen, want het zijn allebei geen kranten waar je je nou enorm intelligent bij voelt. Gelukkig is dat volgens mij ook niet het doel van Metro en Spits. Die zijn er, zoals het op mij overkomt, vooral om een snel (en daardoor soms nogal ongenuanceerd) actualiteitsoverzicht neer te zetten. Hapklare brokjes nieuws, overgoten met een sausjes van columns, entertainmentnieuws en puzzels. Niks mis mee.

Ik lees ze allebei en heb altijd een lichte voorkeur voor de Metro gehad. Ik denk dat dat komt door de manier waarop het vroeger aangeboden werd. Toen ik op de middelbare school zat, ging ik bij slecht weer soms met de trein naar school. Dan stond ik dus om half acht in de ochtend op het station, moe, chagrijnig en veelal natgeregend. In die stemming had ik weinig zin om ook nog te moeten praten tegen de man die de Spits uit stond te delen. Graaide liever een Metro mee uit de bak. Hoefde ik ook met niemand te praten. Iedereen blij, ikzelf vooral.

Sinds ik op de hogeschool voor journalistiek zit, ben ik meer nieuwsmedia gaan volgen op Twitter. De meeste kranten hebben tegenwoordig een Twitteraccount waar de nieuwsberichten ook op gepost worden. In de tweet lees je de kop van het stuk of in één zin de strekking van het artikel. Als je dan denkt 'Hee, wat is er nou aan de hand?' dan klik je het stukje open, lees je het even en dan weet je weer wat. Het is een handige manier om de hele dag door op de hoogte te zijn, zoals ze ons aanleren op de opleiding. Lang verhaal kort: onder de kranten die ik op Twitter ben gaan volgen, vallen ook Metro en Spits. En dat is toch wel een heel nieuwe ervaring.

De redacties van beide kranten zijn sinds 1 augustus 2013 samengevoegd. Beide titels vielen al onder de Telegraaf Media Group, maar nu zijn ze dus ook één redactie. Volgens Robert van Brandwijk, die de gefuseerde redactie leidt, richt Spits zich met meer sport en entertainment op een wat jongere doelgroep. Metro legt meer de nadruk op nieuws en carrière. Ook dit is nog allemaal prima, al is mijn voorkeur voor Metro van "licht" naar "zwaar" gegaan en lees ik Spits eigenlijk alleen nog maar op woensdag voor de column van Hadjar Benmiloud.

Waar ik wél chagrijnig van word, is van het fenomeen "Lunchbabe" en "Slaapmutsje" op het twitteraccount van Spits. Het woord geeft het al weg: rond lunchtijd wordt er een lunchbabe gepost en in de avonduren volgt het slaapmutsje. Deze rubriekjes zien er dan bijvoorbeeld zo uit:



Ben ik de enige die dit gek vind? Naast het feit dat het seksistisch is en (in het geval van bovenstaand tekstje) regelmatig vrouwonvriendelijk, wil dit ook wat zeggen over de kwaliteit van het nieuwsmedium in kwestie. Prima dat je je meer op sport en entertainment gaat richten om de jongere doelgroep te pleasen, maar ik weet niet welk weekdier bedacht heeft dat dít de juiste manier was. Is er echt iemand die heeft bedacht dat dit een goed idee was? En een hele groep redacteuren en andere betrokkenen die dat bevestigd heeft? Waar komt dit vandaan?

Zou er nou echt iemand zijn geweest die met een Powerpointje vol tabelletjes en een overactive flipover heeft staan betogen dat we, om de jeugd aan het nieuws te krijgen, drie keer per dag al dan niet halfnaakte vrouwen moeten posten en seksualiseren? Zijn we zo wanhopig geworden? En zegt dat dan meer over de niet-nieuwslezende jongere, of over de achterlijke holbewoner die op het idee is gekomen?

Oover de vrijdagse rubriek "Raad de reet" (de naam alleen al!), waarbij de billen van een bekende vrouw gepost worden en de kijkers mogen raden bij wie de kont in kwestie hoort, zal ik al helemaal niet beginnen. Ik vind dit dus totaal debiel en ik ga ophouden met mijn eigen bloeddruk in gevaar te brengen. Spitstwit, you have been unfollowed. Klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten