donderdag 19 maart 2015

Ochtendrituelen

Ik ben best een ochtendmens. Vroeg de deur uit gaan, daar heb ik niet zoveel moeite mee. Toen ik nog stage liep, verliet ik elke ochtend om 6.45 uur het huis om anderhalf uur in een trein te gaan zitten en dat vond ik niet erg. Op de middelbare school sloot ik de deur niet veel later achter me en ook dat was wel best. Als ik slaaptekort heb, is het ook niet de ochtend die me moeite kost, dan kak ik in de middag een beetje in. Ik ben goed met ochtenden, echt. Maar wie regelmatig een hele ochtend met me doorbrengt, die zou dat soms niet zeggen.


Een typische "Ik heb om half tien college"-ochtend

06.45:
Wekker gaat, druk op snooze.
06.50: Wekker gaat, druk op snooze.
06.55: Wekker gaat, zet uit. Pak telefoon. Check twitter. Check facebook. Check instagram. Check een forum waar ik veel op zit. Maak een rondje langs alle blogs die ik volg (en dat zijn er een stuk of tien). Nieuws bijlezen via twitter en krantenwebsites.
07.20: Oeps, het is al bijna half acht. Uit bed, plassen, tanden poetsen (meestal tegelijk, met mijn tandenborstel in mijn mond naar het toilet).
07.25: Proberen iets te vinden om aan te trekken. Drie keer omkleden. Een modegevoelige vriendin een foto appen van twee paar schoenen waartussen ik niet kan kiezen. Haar de knoop door laten hakken. Dan toch maar de andere aandoen.
07.40: Spullen in tas gooien om mee te nemen. Twijfelen welk boek er vandaag mee moet. Lippenstift uit proberen te kiezen. Niet kunnen beslissen en dan maar het hele lippenstiftzakje in mijn tas gooien, zodat ik het in de trein uit kan knobbelen.
07.45: Naar het station. Ontbijt mee voor onderweg. Of niet. Er in de trein achter komen dat ik dingen als mijn oortjes of mijn flesje water vergeten ben.

Ja. Nee. Dat is niet goed, hè? Ik vind mijn ochtendrondje langs sociale media en blogs heel rustgevend, maar a. ik zit direct op een scherm en b. de rest van mijn ochtend komt totaal in de verdrukking. En ik snap ook niet waar het mis is gegaan. Op de middelbare school smeerde ik 's avonds mijn brood, legde mijn kleren klaar en pakte mijn tas in, zodat ik 's morgens in alle rust kon ontbijten en het journaal kijken zonder te stressen. Nu is mijn ochtend één bal stress. Dat is niet goed en dat moet anders. En ik denk dat de Groene Meisjes ook zoiets gedacht hebben, want bij mijn blogrondje vanmorgen kwam ik er bij hen een post over tegen: 'Tips voor een productieve ochtend'. Ze beschrijven twee relevante boeken die ze gelezen hebben en geven een rijtje met tips voor een rustige maar productieve start van je dag. Ik besloot maar eens een poging te wagen vandaag.

Drink één of twee glazen water en poets je tanden. Het was iets na half negen en ik lag alweer een half uur blogs en dingen te lezen in bed. Geïnspireerd door de post van de Groene Meisjes kwam ik uit bed, dronk twee glazen water, voelde mijn blaas en liep dus, zoals gewoonlijk, al tandenpoetsend naar het toilet beneden.
Mediteer vijf tot tien minuten. In hun artikel raden de Groene meisjes de app "Stop, breathe & think" aan, die ik er dus maar bij heb gehaald. En man, wat een fijne app is dat! Je geeft aan hoe je je zowel fysiek als mentaal voelt en op basis daarvan raden zij je een geleide meditatie aan. In mijn geval was dat de zes minuten durende "Relax, ground and clear".
Lees een paar bladzijden in een boek. Ze geven aan dat het zowel je lievelingsroman als een zelfhulpboek kan zijn, maar dat ze de voorkeur geven aan dat laatste. Ik heb het boek "Crazy sexy diet: eat your veggies, ignite your spark & live like you mean it" nog staan, maar heb dat niet uit. Het is heel interessant maar ik kwam er toch niet goed doorheen. Dat heb ik er maar bijgepakt. Als ik er elke ochtend een paar pagina's van lees, krijg ik het alsnog doorgelezen.
Maak wat aantekeningen. Deze vind ik wat lastiger. Ze geven aan dat je kunt kijken naar hoe je tegenover deze dag staat, wat je met deze 24 uur wilt doen of waar je dankbaar voor bent. Ik weet nog niet goed hoe ik dat ga doen en of ik die erin hou. Dit keer heb ik het hele lijstje in mijn notitieboekje geschreven dat ik overal mee naartoe sleep, zodat ik het bij de hand heb.
Beweeg! Nu is het tijd om je lijf aan het werk te zetten. Suggesties: een paar push-ups, tien minuten yogaoefeningen, een rondje rennen of een blokje om fietsen. In mijn geval betekende het twee liedjes lang als een totale debiel door mijn kamer dansen. Sinds ik mijn sportschoolabonnement heb opgezegd, ben ik op zoek naar manieren van lichaamsbeweging die ik wél leuk vind en dansen is daar absoluut eentje van.
Neem een snelle douche. Die snelle douche werd iets minder snel, want zij raden aan om drie minuten te doen maar ik moest mijn haren wassen dus het duurde iets langer. In totaal was ik na tien minuten weer afgedroogd en aangekleed terug op mijn kamer, dus dat valt wat mij betreft nog steeds onder kort.
Eet een goed ontbijt. Door recente ontwikkelingen ben ik mijn eetpatroon aan het herzien en een onderdeel daarvan is dat ik moet ontbijten. Dus smeerde ik een boterham en ging die zonder boek of internet ontzettend (dit is zo'n rotwoord, maar hier wel van toepassing) MINDFULL op zitten eten.

Toen ik het artikel las, dacht ik "haaaa daar ben je uren mee bezig, hier heb ik helemaal geen tijd voor". Grappig feitje: het duurde een klein uurtje. Als ik mijn ochtendlijke blogrondje loos en zorg dat ik mijn kleren en tas weer 's avonds in orde ga maken, heb ik daar alle tijd voor. Dus dat gaan we dan maar doen. Ik ben benieuwd! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten