zondag 13 april 2014

Veganchallenge: week 2

In april doe ik de veganchallenge. Omdat een actie niet compleet is zonder erover geblogd te hebben, zal ik mijn ervaringen voor jullie bijhouden. Hieronder een overzicht van de tweede week.

'Goedemorgen mevrouw, wilt u onze nieuwe koeken uitproberen?' Regel één van studentenleven: als ze je op het station proefpakketjes, eten of drinken aan willen smeren, pak je het aan en kijk je later wel wat het is. Ik ben weleens aangenaam verrast met miniblikjes ijsthee als het heel warm was of iets anders waarvan ik dacht 'Hee, tof!'. Dus ik nam het pakje koekjes aan en liep naar mijn trein. In de trein bestudeerde ik het label. Het waren koeken met melk erin. Die mocht ik dus niet hebben.



Eén dag later ging ik met mijn vriendin tussen de middag naar de V&D La Place. Ik had trek, dus ik ging op zoek naar een betaalbare vegan optie. Terwijl mijn vriendin een stuk taart op haar dienblad zette en een kop koffie bestelde, drentelde ik nog steeds van de broodjes naar de soepjes naar de salades. Vegan alternatieven: nul. Nee, dat lieg ik, ik had een bakje salade kunnen samenstellen. Maar dat werkt met verschillende formaten bakjes en als je je maag een beetje fatsoenlijk wilt vullen, ben je al gauw zeven euro kwijt en ik ben een arme student. Dus uiteindelijk zat ik met mijn flesje biologische perzikijsthee en een knorrende maag te observeren hoe mijn vriendin haar taart opat. 

Deze week is het mij vooral opgevallen hoe slecht de wereld ingericht is op veganisten. Dat je niet in elk willekeurig tentje een volwaardig veganistisch alternatief kunt vinden, begrijp ik volkomen. Maar bij een grote keten als de La Place zou ik verwachten dat er op zijn minst één fatsoenlijke veganoptie zou zijn geweest. Vegetariërs konden het nog wel overleven: die konden tomatensoep, of een broodje met omelet of eentje met kruidenkaas. Maar een veganist is al heel gauw aangewezen op de dure salades of een lege maag. Of je meegebrachte boterhammen oppeuzelen natuurlijk. Dit heb ik een dag later, toen ik een vergadering had en ruim op tijd in Amsterdam nog even een glas cola ging drinken, ook maar gedaan. Een slimme veganmeid is op haar lege maag voorbereid. 

Ik heb deze week twee cheat days gehad: ik at een avond bij mijn moeder en een avond bij mijn vader en daar werd niet vegan gegeten. Bij mijn moeder wel bewust gegeten: hertenbiefstuk van een boerderij waar je de herten bij wijze van spreken op maandag kunt zien rondhuppelen en gras eten op een heleboel vierkante meter ruimte en op donderdag in stukken kunt kopen. Biologischer verantwoord dan dat wordt het denk ik niet. Daar at ik verder ook nog zelfgebakken boterhammen met biologische rozenbotteljam en pindakaas zonder enige vorm van chemische toevoeging. Top!


Ik vertelde aan iemand dat ik twee dagen vlees gegeten had omdat ik bij allebei mijn ouders was gaan eten, en de reactie die ik kreeg was 'Vind je dat niet stom van jezelf?'. Ik vond dat een stomme vraag, maar misschien ligt dat aan mij. Het is toch een challenge? Fouten maken mag, als je dit als een fout wilt zien. Ik zie het niet als een fout maar als een weloverwogen keuze vanwege de omstandigheden. 

De week werd afgesloten met de lekkerste couscoussalade ooit: couscous met tomaat, komkommer, paprika, olijven en een dressing van olie en kruiden (zie foto boven). Tweede week vegan: check! *zet vinkje*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten