donderdag 25 september 2014

Nippleslip part two

Ik schreef twee weken terug over borsten, naar aanleiding van een nippleslip bij Hollands Next Topmodel. Daar schreef ik onder andere het volgende: "Misschien ben ik de enige, maar als ik me chagrijnig voel, kijk ik soms even naar beneden en van de aanblik van mijn eigen decolleté word ik dan alweer een stuk blijer. Fijn dat jullie daar hangen, dames. Gezellig dat jullie er zijn. Ik kan ze in mooie lingerie stoppen en ze dragen positief bij aan mijn zelfbeeld." Dit geldt nog steeds, maar dat wil niet zeggen dat ik het supertof vind als ANDEREN naar ze kijken. Of dat ik ze op internet wil hebben.

Op maandag, in de trein onderweg naar stage, hield ik een staarwedstrijdje met een jongen die het een fantastisch idee vond om mijn borsten vier stations lang in een ooghoudgreep te nemen. Het mocht niet baten. Wat doe ik als ik geïrriteerd ben? Juist, dan tweet ik.


Tweeten is voor mij wat een lekker potje zeiken tegen de dinnies voor een ander is: dan heb ik even stoom afgeblazen en vaak ga ik dan weer over tot de orde van de dag. Dus ik was de tweet alweer praktisch vergeten. Daarom snapte ik er geen reet van toen er op dinsdagochtend naar mij getweet werd: "Je begrijpt dat alle mannen door je tweet in de metro vandaag even naar je profiel komen" Tweet? Metro? Het feit dat ik de dag ervoor vrij veel tijd in de Amsterdamse metro's had doorgebracht, maakte de verwarring alleen maar groter. Het werd opgelost door studiegenoot Feline, die me appte dat mijn eerdergenoemde tweet opgepikt was door gratis krantje Metro en daar op de ingezonden brievenpagina stond. Meneer kwam dus gewoon even kijken of die genoemde tieten wel starenswaardig waren. Want als er vier stations naar gestaard werd, dan moet het wel iets bijzonders zijn! Dat hij daarbij compleet voorbij gaat aan het feit dat ik erover tweette omdat ik het IRRITANT vond, niet omdat ik wilde dat er even extra staarderij overheen ging, dat kreeg ik er bij hem niet in.

Ondertussen was ik op stage en las ik het nieuws over Emma Watson. Voor wie het gemist heeft: Emma Watson gaf in het weekend een speech. Op twitter werd die fantastisch samengevat als: "Verwar feminisme niet met mannenhaat, en mannen, draag bij aan gendergelijkheid." Dat was het dan. Maar dat was blijkbaar genoeg voor een zootje internetsufferds om een enorme haatcampagne tegen Emma op te zetten. Er is een website gemaakt met een aftelklok, die impliceert dat er, als de klok op nul staat, naaktfoto's van Emma Watson gelekt zullen worden. Dit wordt onderschreven door tekstjes op 4chan als "That feminist bitch Emma is going to show the world she is as much of a whore as any woman." en "she makes stupid feminist speeches at UN, and now her nudes will be online, HAHAHAHAHAHAHAH". Verder werd er geprobeerd de hashtag #RIPEmmaWatson trending te maken en werden er nepnieuwsberichten verspreid, die stelden dat de actrice dood gevonden was in een hotelkamer.

Mijn eigen tietenprobleempje verbleekt totaal bij deze ellende, maar het onderstreept wel de kern van het probleem. Hee, een meisje heeft borsten en er wordt naar gekeken. Laten we even haar profiel gaan checken om te kijken of ze wel starenswaardig waren. De mening van het meisje doet er niet toe, het gaat om haar lichaam, haar gezicht en haar neukfactor. Ik mag daarnaar kijken, want daarmee doe ik toch niets verkeerd? En soms luister ik juist wel naar haar mening en gebruik ik dat lichaam om het haar betaald te zetten. Het lichaam van een vrouw, en vooral haar borsten, wordt door sommige mensen beschouwd als publiek bezit. Vooral als ze beroemd is. Het is toch logisch dat mensen haar dan naakt willen zien? Had ze maar niet beroemd moeten worden, dan kun je verwachten dat mensen je zonder kleren willen zien. Risico van het vak. Dit argument kwam al voorbij toen een tijdje terug de naaktfoto's van o.a. Jennifer Lawrence lekten.

Even los van het feit of de EmmaWatson-leksite een hoax is. Zelfs al lekt er niets naakts uit als die aftelklok afloopt. Dan nog is de missie geslaagd. Er is een signaal afgegeven dat je op je tellen moet passen. Ik denk dat iedere vrouw (en man ook trouwens, maar we hebben het nu even over vrouwen) wel foto's, filmpjes, e-mails of appjes heeft waarvan ze niet wil dat die zomaar op straat komen te liggen. En precies dát is wat er hier gebeurt. Een groep volslagen willekeurige onbekenden grijpt je persoonlijke vuile, stoute of heel persoonlijke was uit de wasmand en gooit dat op het wereldwijde web. Of dreigt dat te gaan doen, wat in wezen hetzelfde is. Kijk wat ik doe. Ik heb macht. En ik gebruik die om jou te pakken als jij iets doet of zegt wat mij niet zint.

En het is een feit dat er nog een hele hoop mensen zijn die het niet zint als je je mond opentrekt en zegt dat er iets niet klopt in de wereld. Vooral als je dat als vrouw doet. Want vrouwen, die moeten gewoon hun mond houden en achter het aanrecht gaan staan. Ook al hadden we die regel eigenlijk al jaren geleden afgeschaft, op dit soort momenten wordt hij op een bepaalde manier weer van stal gehaald. Een vrouw moet haar gedrag aanpassen als ze geen shit over zich heen wil krijgen. En ze kan het nooit goed doen.

Maar als je daar dan vervolgens een blog over tikt of een speech over geeft, aankaart dat het tijd is voor verandering, dan ben je een "whore" en een "feminist bitch" of (en ik citeer) "een gepreoccupeerd links huppelkutje dat overal een gender- of rassenissue in ziet". En daar kun je het dan mee doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten