zaterdag 21 december 2013

Beste meneer Hekkens

Ik heb uw brief in de Volkskrant met beleefde interesse gelezen. Daarna ben ik doorgegaan met de orde van mijn dag, maar dat was niet zo makkelijk als het leek. Uw brief raakt mij, en niet op een goede manier. Vandaar deze open brief.

U schrijft dat een huwelijk tussen homoseksuelen de gewoonste zaak van de wereld lijkt, maar dat het nog jong is en zich in de praktijk moet bewijzen. Dat betekent volgens u dat nog moet blijken of relaties binnen een homohuwelijk even duurzaam blijken te zijn als de relaties binnen een conventioneel huwelijk. Ik ben erg geinteresseerd in uw definitie van duurzaam. Een op de drie huwelijken eindigt nog altijd in scheiding. De precieze verhoudingen zijn uiteraard niet bekend bij mij, maar het lijkt me sterk dat dat alleen maar homohuwelijken zijn. Mijn eigen ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik zes jaar oud was (en niet omdat ze homoseksueel bleken te zijn). Een korte inventarisatie heeft opgeleverd dat binnen mijn vriendenkring een groot deel gescheiden ouders heeft. Erg duurzaam zou ik dat niet willen noemen.

Het pijnlijkste is nog wel dat uw hele brief gebouwd is op een onderscheid tussen het homohuwelijk en het heterohuwelijk (oh nee, bij hetero’s heet dat gewoon “huwelijk”). Daar gaan we dan met onze emancipatie. Homo’s zijn gelijk aan hetero’s, zegt iedereen, en ze moeten ophouden met zichzelf apart neerzetten. Want blijkbaar doen ze dat zelf. Maar bij dit soort gevallen worden al die mooie woorden vergeten. Het is hier niet een politiek figuur die overspel heeft gepleegd. Het is een politieke homo die zijn homoseksuele BN’er-echtgenoot heeft bedrogen. Blijkbaar is dat toch een enorm verschil.

Eigenlijk dekt uw kop de lading van waar het scheef zit. Onno Hoes bewijst het homohuwelijk geen goede dienst? Hak dat ‘homo’ er maar af. Onno Hoes bewijst het huwelijk geen goede dienst. De zoveelste publieke persoon die zijn partner bedondert met een ander. De zoveelste breed in de media uitgemeten drama’s tussen twee publieke figuren. De afgelopen jaren zijn er tientallen huwelijken gesneuveld op overspel. Als het ging om bekende mensen, werden ook deze problemen breed uitgemeten in de media. Maar daar zie je dan weer geen brieven over.

Het enige huwelijk dat Onno Hoes geen dienst bewijst door vreemd te gaan, is zijn eigen huwelijk. En dat is zijn eigen verantwoordelijkheid en zijn eigen probleem. Net zoals bij alle anderen die in de loop der eeuwen hun wederhelft belazerd hebben. Of ze nu hetero, homo, bi, burgemeester, BN’er, vuilnisman of journalist zijn.

Met vriendelijke groet,

Marloes Leezer

(de brief van meneer Hekkens is hier te lezen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten