dinsdag 2 juni 2015

Tag: 10 food confessions

Mensen die me goed kennen, weten dat eten en ik een interessante relatie hebben. Zo heb ik wel wat bijzondere gewoonten rondom het maken of wegkauwen van mijn eten. Toen ik bij mijn dagelijkse blogrondje hier en daar de "10 food confessions"-tag tegenkwam, vond ik het wel een leuk idee om die in te vullen. Benieuwd naar tien van mijn eetgewoontes?

1. Ik vind het vreselijk als iemand anders mijn brood maakt. Bij avondeten heb ik dat niet, misschien omdat ik dat gewend ben van huis uit omdat mijn moeder het grootste deel van de tijd kookte. Maar andere mensen moeten echt met hun tengels van mijn boterhammen afblijven. Marjolein moet dus ook niet proberen om ontbijt voor me te maken, want dan word ik giftig. Hoe lief ze het ook bedoelt.

2. Eigenlijk eet ik nauwelijks zoet beleg op mijn brood. Als ik bij mijn moeder ben, rooster ik boterhammen voor het ontbijt en dat is lekker met jam of chocopasta, dus dan doe ik het wel. Maar over het algemeen eigenlijk niet. Hartig ligt me gewoon beter. Als ik zou moeten kiezen tussen nooit meer chocola of nooit meer chips, dan werd het toch nooit meer chocola. Al zou ik de Milka-oreoreep wel missen...

3. Bij Tedje las ik er eentje die ik ook doe: als ik M&M's met nootjes eet, gaat dat op een nogal bijzondere manier. Ik stop de M&M in mijn mond, bijt erin zodat de helft van de chocola eraf valt, wring met mijn tong het nootjes los uit de andere helft en stop hem in mijn wang. Met mijn tanden probeer ik dan de glazuurlaag van de chocola te pellen en ze los van elkaar op te eten. Daarna haal ik het nootje uit mijn wang en eet dat op. Soms doe ik dit met meerdere M&M's tegelijk.

4. Ik ben flexitariër en eet dus nauwelijks vlees. Zelf doe ik dit omdat ik alleen maar biologisch vlees wil eten en dat behoorlijk duur is. Dus dan eet ik liever wat minder en geniet extra van de keren dat ik een verantwoord vleeslapje op mijn bord heb. Na de veganchallenge ben ik bijna een jaar flexanist geweest en at ik ook bijna geen dierlijke producten. Maar ik at weer zoveel kaas en eieren de laatste tijd dat ik het maar heb omgegooid. Toch geniet ik nog altijd van een lekkere veganistische maaltijd, zoals mijn lievelingssoepje.


5. Als het zou kunnen, zou ik elke dat bij de Bagels and Beans gaan eten. De verse bagels, de cheesecake, de fruitsapjes, de chocolademelk met een los glaasje chocoladestukjes om hem zelf te maken... Zalig! Het liefst eet ik de Toscaanse bagel of de paddoburger, maar een "ouderwetse" bagel met zalm gaat er ook altijd wel in. Mocht ik ooit een freelancer worden en geen goede thuiswerkplek hebben, dan ga ik met liefde en plezier elke dag in de Bagels and Beans zitten. Alleen denk ik dat mijn banksaldo daar niet zo gelukkig van zal worden...

6. Op de middelbare school heb ik een tijdje een beugel gedragen. Als ik toen koekjes at, was het slimmer om er stukjes af te breken en daar een beetje op zuigen om ze zacht te maken, in plaats van gewoon afbijten. Ik heb die beugel allang niet meer, maar dit is nog wel de manier waarop ik het liefst koekjes eet. Extra raar feitje: ik vind het dan wel weer vies om koekjes in thee te dopen, terwijl ze daar ook zacht van worden.

7. Ik kan er vreselijk slecht tegen als mijn bord na het eten een rommeltje is. Overal kruimels, sausspetters of restjes dressing, dat vind ik afschuwelijk. Dus bewaar ik een stukje brood om de jus weg te vegen, schraap ik met mijn lepel over mijn bord zodat de sausresten verdwijnen of eet ik een wrap met zorgvuldige vasthoutechniek zodat er geen vocht uitdrupt.  Het liefst heb ik dat het eruit ziet alsof ik helemaal niet gegeten heb. 

8. Bij punt 2 gaf ik aan dat ik liever zoetigheid uit mijn leven zou bannen dan hartigheid. Wat ik dan wel heel erg zou missen, zijn gevulde repen van Milka. De reep met Oreovulling, met koekjes en crème, met Lu-koekjes eraan vast... Superlekker! Tijdens mijn stage ontdekte ik bij een Poolse supermarkt een reep met stukjes pretzel erin. Klinkt een beetje gek, maar het is echt heerlijk. Ik denk door de zoute stukjes, die maken de karamel-zeezoutreep van Tony ook zo lekker.

9. Uit eten gaan vind ik heel erg leuk, zoals waarschijnlijk iedereen. Dineren buiten de deur is ontzettend leuk maar wat ik pas écht leuk vind, is buiten de deur lunchen of ontbijten. Dat laatste ontdekte ik toen ik een paar jaar terug op aanraden van Marjolein een keer bij de Hema ging ontbijten. Ik vind het een ontzettend leuke start van je dag, een beetje feestelijk en je bent meteen goed wakker.

10. Ik wil heel erg graag goed kunnen koken. Natuurlijk kan ik best koken, want dat kan in principe iedereen. Maar het liefst zou ik kunnen koken zoals mijn moeder, die soms een beetje lijkt te toveren in de keuken. Een beetje dit, een paar korrels dat en een mespuntje zus of zo... Hop, de maaltijd is top. Misschien is het de wijsheid van ervaring en moet ik gewoon ouder worden, misschien is het daadwerkelijk iets dat te leren is. Ik hoop het!

Herken jij je ergens in of heb je zelf nog bijzondere eetgewoontes? Ik lees het graag in een reactie! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten