zondag 6 april 2014

Veganchallenge: week 1

In april doe ik de veganchallenge. Omdat een actie niet compleet is zonder erover geblogd te hebben, zal ik mijn ervaringen voor jullie bijhouden. Hieronder een overzicht van de eerste week. 

Aan het begin van deze week mocht ik nog dierlijke producten. Daar heb ik dan ook even goed misbruik gebruik van gemaakt door yoghurt, een broodje met kaas en ei en een Magnum te eten. Dat ijsje was een symbolische afsluiter: de laatste dierlijke happen voor een heleboel dagen!



Vanaf dinsdag begon de veganchallenge en waren de dierlijke producten taboe. Meteen de eerste dag was er al een uitdaging: ik had ergens een afscheidsbijeenkomst, en iemand had Celebrations meegenomen om te trakteren en het afscheid gepast te vieren. 'Wil jij niet, Marloes?' 'Nee, ik ben deze maand veganist.' Kon ik eerst uitleggen wat dat is en waarom ik het doe en wat ik dan wel mag eten. Gedurende de bijeenkomst betrapte ik mezelf er meerdere keren op dat ik gedachteloos en -okee, toegegeven- verlangend naar de schaal Celebrations staarde. Maar ik heb er geen gepakt. Eerste hobbel overleefd!

Die eerste ochtend was ik ook al chagrijnig in de supermarkt (dat is snel!): waarom zit er in alle vleesvervangers die mijn Coop had liggen eiwit? Alleen in de gehaktversie niet, maar die paste niet bij wat ik ergens die week wilde gaan koken. Gelukkig bood de Facebookgroep van mede-veganchallengers uitkomt: al snel heb ik een aantal merken en namen van vleesvervangers die geen dierlijke toevoegingen bevatten. Zelfs bij mijn eigen Aldi! Top.

Mijn eerste veganavondmaaltijd was pindasoep naar het recept van de Groene Meisjes. Tijdens het roeren begon de keuken steeds meer naar pinda's te ruiken, en dat was toch wel heel lekker. Het soepje was snel klaar en de volle kom ging gemakkelijk naar binnen. Wat was dat lekker! Gelukkig was er nog wat over, dus deze week kon ik het nog eens eten. Het recept staat hier: http://www.degroenemeisjes.nl/recept-veganistische-pindasoep-met-rijst

 De avondmaaltijden willen wel lukken. Pindasoep, wraps met allerlei vullingen, honderdduizend kilo groente, ketjap en sesamzaadjes, hummus en avocado overal: dit bevalt tot nu toe allemaal prima en kost weinig moeite. Wat me tot nu toe het lastigst valt, is de routine. Als ik een maaltijdsalade voor mijn lunch maak, vind ik het lekker om daar feta in te doen. Oh nee, mag niet! Een middagje thuis wil ik eieren halen om een omeletje te maken. Oeps, niet toegestaan! Daarnaast word ik enorm chagrijnig van de dierlijke toevoegingen en andere zooi die in allerlei onschuldige producten blijken te zitten. Ik ben er nog steeds niet uit waarom er melk in mijn sandwichspread moet zitten. Iemand uitkomst? Alsjeblieft?

Mijn boodschappenlijstje voor komende week ligt al klaar, morgen naar de markt en dan gaat het helemaal in orde komen met die tweede week. Maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten