zondag 30 maart 2014

Veganchallenge: de voorbereiding

Op één van mijn favoriete twitteraccount zag ik iets dat 'vegan challenge' heette. Als ergens het woord 'challenge' in zit, heb je mijn interesse eigenlijk al gevangen. Ik houd namelijk erg van uitdagingen. Dus surfte ik naar de website www.veganchallenge.nl om te kijken waar we het nu precies over hadden.






Bij de vegan challenge eet en leef je dertig dagen volledig plantaardig. Dus geen vlees, geen koemelk, geen eieren, geen kaas, geen honing en geen leren schoenen aan. Maar ook -en dat blijkt lastiger, nu al- geen dierlijke toevoegingen in de producten die je eet. Van 1 tot en met 30 april wordt de vegan challenge voor de vierde keer georganiseerd.

Ik postte een status op mijn Facebookpagina, over dat ik het misschien wel wilde gaan doen, en kreeg al heel snel reacties die me hielpen mijn keus te maken.


Juist! Wat heb ik nou eigenlijk te verliezen? He-le-maal niks! Dus ik ging terug naar de site en schreef me in.

De dagen daarna stonden (en staan nog steeds) in het teken van de voorbereiding. Eerst lichtte ik een groot deel van mijn omgeving in en kreeg bijna alleen maar positieve reacties. Dat was wel even leuk.

Verder begon ik ook op zoek te gaan naar recepten en ideeën om de maaltijden die ik nu nuttig, te vervangen door maaltijden zonder dierlijke producten. Het lukt tot nu toe vrij goed. Voor mijn standaard ontbijt (yoghurt met cruesli) heb ik al allerlei alternatieven gevonden en mijn bookmarkmap staat bol van de recepten die ik uit wil gaan proberen voor het avondeten.

Wat me wel chagrijnig maakt zijn, zoals ik al eerder aanstipte, de vele dierlijke toevoegingen aan alledaagse producten. Ik liep de pakjes langs die ik op dit moment in mijn kast heb staan en werd daar niet heel veel vrolijker van. In bijna alle producten die ik heb staan, zit melkeiwit en -poeder. Dat ze dat in een instantsoepje stoppen, dat kan ik me nog wel voorstellen. Het is een gebonden soepje enzo. Maar wat doen melkeiwitten in mijn crackers? En in mijn potje sandwichspread? Om nog maar te zwijgen over de "stiekeme" dierlijke toevoegingen: E-nummers bijvoorbeeld! De verpakking van een pak tortilla wraps leverde flink wat googlewerk op. Gelukkig kon ik ze uiteindelijk 'veilig' verklaren.

Vandaag heb ik mijn koelkast opgeruimd, dierlijke producten opgemaakt, weggegeven of ergens anders neergezet en gezorgd dat ik een veganproof koelkast overhield. De uitkomst ziet er een beetje treurig uit:

Een pot zongedroogde tomaatjes, een potje pesto, een halve tube ketchup, een courgette en in de groentela een paar appeltjes en een kiwi. Morgen maar eens een paar boodschappen halen, zodat het hier iets minder uitziet alsof ik mezelf een maand dood ga hongeren.

En dinsdag gaan we van start. Ik houd jullie op de hoogte!

1 opmerking:

  1. Lotte van Gemert30 maart 2014 om 12:40

    Beetje treurige koelkast zo ja :p
    Heeeeel veel succes en als groot liefhebber van vegan-blogs hier nog wat blog tips:
    http://blog.fatfreevegan.com/
    http://veganyumyum.com/
    http://fiekefatjerietjes.wordpress.com/
    http://happyherbivore.com/recipes/
    http://www.watmaakt.suzette.nu/
    Weet niet 100% zeker of het allemaal vegan is of dat er ook wat vegetarische gerechten tussen zitten, dus wel even opletten :)

    BeantwoordenVerwijderen