maandag 14 januari 2013

In de rij

Ik stond vanmiddag in de rij bij de Albert Heijn om mijn boodschappen af te rekenen. Toen ik een beurtbalkje (zo'n loopbandterritorium afbakenend stuk plastic, dat heeft dus blijkbaar een beschaafde naam) had neergelegd, begon de man achter mij onmiddellijk zijn mandje leeg te laden. De opbrengst: een pak sinaasappel-perziksap, een sixpack Grolsch, een zak zonnebloempitten en zestien (!!) blikjes kattenvoer.

Als ik in de rij bij de supermarkt sta, vind ik het leuk om naar andersmans boodschappen te kijken en op die manier tot een (onterechte) beeldvorming van die persoon te komen. Bij deze betreffende man had ik een beeld van een rommelige en wat rokerige kamer, een oude fauteuil met een stapel boeken en een volle asbak en een kat die zich door de kamer beweegt op die soepele manier die katten nu eenmaal hebben. Naast de stoel zouden een of twee gedeukte en lege bierblikjes liggen, en de zak zonnebloempitten zou open op een tafeltje liggen met de inhoud er half naast. Ook dacht ik aan zomer, voor mij smaakte sinaasappel-perziksap altijd naar zomer. Ik weet ook niet waarom.

Bij de vrouw voor mij in de rij (twee potjes Olvarit fruithap, een pak cracottes, een komkommer, een pot pastasaus, een pak volkorenpasta en een netje uien) had ik een beeld waarbij zij in de keuken de pastasaus had opgezet en ondertussen een jengelde peuter fruithap in zijn smoeltje probeerde te duwen, onder bemoedigende 'Daar komt het vliegtuig!'-geluiden die door haar gebrek aan enthousiasme niet helemaal uit de verf kwamen.

Wat zouden mensen dan van mij denken? Mijn bandopbrengst van vandaag was een pak crackers, een pakje smeerkaas, een bak aardappelsalade, een fles sinaasappelranja, een vegetarische bapao en een tube curry. Bij dit soort boodschappen van mezelf heb ik altijd de neiging om heel verontschuldigend tegen omstanders te zeggen: 'Normaal eet ik heel gezond, ik heb vandaag gewoon geen behoefte om te koken. Ik ben geen typische student, echt niet!'. Maar dat zou een beetje raar zijn.

En waarschijnlijk ben ik toch de enige die conclusies trekt aan de hand van de bandopbrengst van anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten